Online workshop o kyberšikane zorganizovalo Občianske združenie FutuReg v spolupráci s maďarskou partnerskou organizáciou ALTERNATIVA Egyesület. Workshop sa konal dvakrát, s dvomi prednášajúcimi a rôznymi témami.
Workshop prebiehal cez platformu Zoom, zúčastnilo sa ho 20 ľudí a bol financovaný z programu Európskej únie Erasmus+.
FutuReg má 4-ročnú prax mediácie, úspešne absolvoval 33 vyučovacích hodín a vyškolil 13 školských mediátorov. Lívia Bott Domonkos počas workshopu informovala účastníkov o témach: súčasná a online mediácia, digitálna emocionálna inteligencia a školská mediácia, ktorá zohráva dôležitú úlohu v prevencii online šikanovania a vytváraní tolerantného prostredia. Účastníci sa mohli dozvedieť, že mediačné cvičenia, ktoré sa konajú na školách, väčšinou fungujú na báze dobrovoľnosti, môžu sa ich zúčastniť všetci členovia triedy a mediátora si strany vyberajú spoločne, väčšinou ide o osobu s primeranými vyjednávacími schopnosťami. Riešenie hľadajú strany spoločne, pričom toto riešenie je riešením strán, nie rozhodnutím tretej strany. Ak dôjde k dohode, považuje sa to za triedny mier, za dohodu medzi stranami. Výhody školskej mediácie pri liečbe kyberšikanovania sú nasledovné: strany sú kooperatívnymi partnermi, rozvíja sa vzájomná dôvera, záujmy strán môžu byť naplnené súčasne, každá strana sa cíti ako víťaz a je orientovaná na budúcnosť . Zároveň bolo spomenuté aj to, že je cítiť nedostatok odborníkov na mediáciu, keďže v tejto oblasti je málo kvalifikovaných učiteľov. Pre generačnú priepasť medzi učiteľmi, rodičmi a deťmi je čoraz ťažšie poskytnúť vhodné rady. Medzitým sa duševné zdravie detí zhoršuje, mnohé deti zápasia s nutkaním prispôsobiť sa a nedostatok zručností pri riešení problémov je tiež problémom mnohých z nich. Keďže mediátori nemôžu byť prítomní všade, rodičia zohrávajú mimoriadne dôležitú úlohu v prevencii zneužívania na internete. Je kľúčové vysvetliť deťom potenciálne nebezpečenstvá a naučiť ich správne používať digitálny svet.
Okrem toho je nevyhnutná otvorená komunikácia a počúvanie detí, ak sa v online priestore vyskytne problém.
Funded by the European Union Project Number: 2022-1-SK02-KA210-YOU-000083196